On olemassa paljon kauhupelejä ja paljon hirviöitä kyseisissä peleissä, mutta mikä tekee niistä todella pelottavia? Jonkin asian luokitteleminen kauhuksi ei tee siitä pelottavaa. Mikä tekee olennosta niin kauhistuttavan on se pelko mitä koet kohdatessasi sen. Pystyyn nousevat niskakarvat, ahdistus mahassa. Jos tuntuu pahalta, niin muuta ajateltavaa saat lukemalla Guutisia. Tunnistat varmasti näitä tunteita omista kokemuksistasi. Luodessa tätä listaa vastaan tuli jatkuva teema: kauhupeleissä hirveintä ovat hirviöt, joille et voi tehdä mitään. Ne eivät kuole, ne toimivat vain jatkuvina muistutuksina pelosta. Voit kokea olosi haavoittuvaksi näiden kanssa, ne voivat tuntua jopa ihmismäisiltä.
Kunniamaininta: Sinistar
Jos kävit koskaan arcadehallissa 1980-luvulla, tiedät että videopelit eivät koskaan tule olemaan pelottavampia kuin Sinistar. Pahan, elävän roboplaneetan herätessä ensimmäisen kerran pysäyttäessä puolustukseni, minua muistuttaa kuoleman väistämättömyys. Voit pitää selviytymiskauhusi ja zombien aiheuttaman maailmanlopun, mikään ei saa jäätymään nopeammin kuin Sinistarin “Beware! I live!”-huudot.
10. Killer Croc – Batman: Arkham Asylum
Hän ei ole liian kauhea sarjakuvissa tai Batmanista luoduissa sarjoissa, mutta se johtuu siitä, että saat nähdä Batmanin voittavan hänet uudestaan ja uudestaan. Mitä tapahtuu, kun joudut kohtaamaan hänet itse? Killer Croc elää piilossa Arkham Asylumin viemäreissä vaanien veden alla, valmiina nappaamaan sinusta kiinni kun luulet löytäväsi seuraavan osan pelin tarinassa. Killer Croc on pelin ainoa konna, jota vastaan et pystyisi ikinä voittamaan ja tämä johtuu suoraan hänen jättimäisestä murhaavasta olemuksestaan. Vaikka olisit yksi maailman parhaista supersankareista, saatat silti saada ylivoimaisen pelon tunteen, jos hän nousee vedestä ja nappaa Titan-seerumin naamasi edessä.
9. Lisa – P.T.
Tämä on listan alkupäässä vain sen perusteella, kuinka uusi P.T. on, mutta Silent Hill-demo pleikkarilla on jo osoittautunut ilmiömäisen suosituksi. Perustuen yhteen käytävään, joka vääntyy hitaasti ja satunnaisesti, P.T. asettaa pelaajan ahdistuneeseen tilaan. Se on tehokasta kauhua, vaikka sinulla ei olisi pelkoa törmätä Lisaan. Ennen kuin törmäät häneen ensimmäistä kertaa, sinusta voi tuntua, että talon rikkinäiset ja vääristyneet muotokuvat saattavat tuijottaa sinua. Hän on groteski, täynnä vihaa ja mikä parasta, näyttää ilmestyvän milloin tahansa ikkunasta parvekkeelle – hän pitää sinut varmasti kauhuissasi koko kokemuksen ajan.
8. Maria – Silent Hill 2
Luulit varmaankin, että valitsen Pyramid Headin? Pyramid Head on rakastettu syystä, mutta hän on enemmän häiritsevä kuin pelottava ja lähes liioitellun sadistinen. James Sunderlandin on voitettava Pyramid Head päästäkseen hillitsemään hänen juurtunutta aggressiivisuuttaan ja toksista maskuliinisuuttaan. Sisäinen demoni, jonka hänen on kohdattava, on kuitenkin pelin todellinen viimeinen vastus. Maria oli hänen vaimonsa, jonka hän lopulta petti. Silent Hill 2 kertoo tulemisesta kasvotusten asian kanssa, jota olet yrittänyt vältellä koko pelin ajan. Lopulta sinun on kuitenkin kohdattava koko matkan ajalta kasaantunut hirviö.
7. SCP-173 – SCP Containment Breach
SCP-173 on pelottava samalla tavalla kuin Doctor Whon itkevät enkelit. He toimivat vastoin normaalia ajattelua ja käyttävät sitä hyväkseen. Et voi räpäyttää silmiäsi, et voi katsoa pois ja mikä tärkeintä, ne liikkuvat salamannopeasti. SCP-173 on ilmaisohjelmapelin SCP Containment Breachin kohokohta. Jokainen yksityiskohta hirviössä tuntuu olevan hiukan vääristynyt, hiukan outo. Se näyttää jättimäiseltä piparkakkumieheltä, joka on oksennuksen peitossa, joten se on perustasolla luotaantyöntävä. Kun ymmärrät mitä se voi tehdä, miten et voi kohdata sitä ilman välitöntä kuolemaa, se tulee aiheuttamaan sinulle painajaisia. Sinulla ei ole aseita taistelemaan sitä vastaan. Kaikki mitä voit tehdä, on varmistaa, ettet räpäytä silmiäsi ja päästä sitä lähellesi.
6. The Witch – Left 4 Dead 2
Yksi kohdista, joissa Left 4 Dead 2 loistaa, on musiikkinsa suhteen. Jokainen pelissä tapaamasi erikoisvastus ilmoittaa tulostaan oman musiikkinsa merkeissä. Jos kuuntelet tarpeeksi tarkasti, voit yleisesti ampua sinnepäin ja välttyä välittömältä kuolemalta. Witchin kanssa on asiat ovat kuitenkin toisin. Hän ei kuole yhtä helposti kuin muut, hänen luomansa ääniympäristö on yhdistelmä itkua, kummittelua ja kirkumista. Mikä Witchissä on pahinta, hän pakottaa sinut lopettamaan ampumisen. Et voi pitää ääntä hänen ympärillään tai hän hyökkää. Hän hyppää päällesi, jahtaa sinua jäämättä jumiin esteisiin ja jatkaa sinun kynsimistä hänen (tai sinun) viimeiseen hengenvetoon asti. Hänen kappaleensa jää jumiin päähäsi ja saattaa saada sinut jäätymään kun kuulet sen pelissä.
5. Hybrids – System Shock 2
Pelottavaa on joutua jumiin avaruusalukseen, jota ohjailee ilkeä tekoäly. Tiedätkö mikä on vielä pelottavampaa? Pysyä jatkuvasti varuillasi, mutta epäröidä sen tarvetta. Hybridit olivat kerran aluksen miehistön jäseniä ja voit nähdä heidän viimeisiä ajatuksia ja sanoja leviteltynä ympäriinsä pelin karttoja. Kun nämä hirvittävät, julmat olennot hyökkäävät kimppuusi, he yrittävät kommunikoida. He yrittävät tappaa sinut, mutta he haluavat sinun tappavan heidät ensin. Et huomaa avunhuutoja aluksi, mutta kun pysähdyt, lopetat ampumisen ja kuuntelet miehistöä, huomaat että voisit itse hyvin olla samaisessa tilanteessa.
4. Gatherers – Amnesia: The Dark Descent
Jos vertaat näitä aikaisemmin mainittuun SCP-173:n hirvittävyyteen, huomaat mistä he ovat saaneet inspiraation oudoilta ja kuumottavilta näyttäviin hirviöihin. Ilmapiiri itsessään luo jo pelon tunteen pelaajalle, saadun valon määrä vaikuttaa suoraan hyvinvointiisi ja tämä kaikki tapahtuu ennen kuin tapaat edes ensimmäisen gathererin. Olet varmasti jo valmiiksi hermona, pimeyden ympäröimänä ja hämmentyneenä, nostat esineen maasta ja sitten täytyy juosta. Sinun täytyy piiloutua, jatkaa juoksemista ja toivoa ettet törmää vahingossa yhteen, koska olet heidän armoillaan. Amnesia: The Dark Descent on hyvä näyte todellisesta kauhusta, sillä se saa sinut tuntemaan olosi avuttomaksi ja eksyneeksi. Tähän gathereiden lisääminen nostaa kauhun uusille tasoille.
3. Chris Walker – Outlast
Ei voi olla oikein varma mitä odottaa Outlastin kanssa. Tiedät vain, että se ei lopu hyvin. Astut ilmiselvästi pelottavaan mielisairaalaan pelkän kameran voimin ja törmäät heti hahmoihin, jotka yrittävät estää tutkimistasi. Olet jo hermona törmätessäsi silvottuihin ja sekaisin oleviin vankeihin, mutta sitten törmäät Chris Walkeriin. Hän on valtava titaani, josta voit huomata entisen miehen rippeet. Koostaan ja voimastaan huolimatta Chris Walker on uskomattoman nopea ja hiljainen. Kun yrität päästä turvapaikasta, olet jatkuvasti tämän uhan edessä, etkä edes kuule hänen lähestyvän. Voit piiloutua sängyn alle tai kaappiin, mutta jäät vain kuuntelemaan hänen raskasta hengitystä toivoen, että hän ei löydä sinua. Mikä pahinta, joskus hän kuitenkin löytää sinut etkä voi tehdä asialle mitään.
2. The Regenerator – Resident Evil 4
Resident Evil-sarja ei ole niinkään pelottava vaan jatkuvaa jännitystä luova. On kohtia, joissa sinua ympäröivät jatkuvasti zombit (tai plagat, riippuen pelisi versiosta) ja joudut säästämään aseidesi luoteja. Peli saa kuitenkin uudenlaisen käänteen, kun kohtaat ensimmäisen kerran Regeneratorin, haavoittumattoman hirviön, jota et voi tappaa. Ne saapuvat peliin hetkinä, jolloin odotat sitä vähiten ja ensimmäistä kertaa pelissä tunnet olosi avuttomaksi. Ajan myötä opit kuitenkin voittamaan heidät, mutta ensimmäinen kohtaaminen muuttaa pelin tunnelmaa välittömästi.
1. Headcrabs – Half-Life 2
Nämä eivät tietenkään ole yhtä isoja, kuvottavia tai näyttäviä kuin muuta listalla olevat, mutta ne tarjoavat kehitystä pelisarjan myötä. Alkaen alkuperäisestä Half-Lifestä, tämä oli ensimmäinen kohtalokkaan kokeen jälkeen kohdattu olento. Ne on suhteellisen helppo tappaa, joten jatkat peliä eteenpäin. Sitten näet miehen, horjuvana ja hämmentyneenä. Kun pääset lähemmäs ja näet hänet tarkemmin, entisestä ihmisestä on tullut vihollisesi, joten tappamisesta tulee vähän isompi haaste. Half-Life 2:ssa vaellat Ravenholmin kaupunkiin, jossa sinua ympäröi zombien valitukset ja huudot. Ne tuntuvat loputtomilta. Jossain vaiheessa sinulle heitetään uusi ase ja ilman varoitusta joudut kohtaamaan täysin uudenlaisen zombin, joka hyppii ja kirkuu. Headcrabista voi tulla mikä tahansa Half-Life-sarjassa. Se on rakennuspalikka sinua ympäröivän maailman tuhossa. Kun otat sorkkarautasi esiin ja lyöt hyppäävää, kirkuvaa rapua, tajuat että ne ovat enemmän kuin tavallinen vihollinen. Ne ovat jokainen kohtaamasi vihollinen.